26.07.2016
Marți, Eforie Nord
Cetatea Histria
Sâmbătă
după-amiază, mi-am luat părinții și am plecat să descoperim Dobrogea cu
frumusețile ei. Ne-am propus ca obiectiv turistic cetatea de origine greacă,
situată pe malul lacului Sinoe, la cca 60 km de Constanța. Întemeiată în anul
657 î.Hr. de colonii grecești, cetatea Histria se dorea a fi un port la Marea
Neagră. Ulterior a fost cotropită de populații avaro-slave. În urma
cercetărilor arheologice, cetatea Histria a fost declarată primul oraș-cetate
de pe suprafața României. Dar pentru descoperirea istoriei acestui așezământ vă
invit să consultați adresa de mai jos:
Link:
Ne-am pornit din
Eforie, undeva pe la prânz. Am parcurs traseul Eforie Nord – Agigea – A4 –
Lumina – Cogealac – Tariverde – Nuntași – Istria. Până la Tariverde este drumul
european E87, care duce spre Tulcea, și pe care îl parcurg de fiecare dată când
merg spre Vaslui, cu trecere la bac prin I.C.Brătianu, Galați.
La indicatorul
către Cetatea Histria virezi dreapta și intri pe un drum județean, din ce în ce
mai accidentat. Dar dacă știi să faci jaloane, scapi cu bine. De-o parte și de
alta a drumului sunt câmpuri arate (după strânsul recoltei) pentru o bucată de drum, ca mai apoi, pe
mâna dreaptă să înceapă lacul Sinoe, pe care am încercat să îl surprind din
mers, la volan fiind.
La un moment dat
ne-am intersectat cu un drum unde avem iar indicator pentru cetatea Histria,
dar nu am zărit nici o bornă, bazându-mă pe GPS-ul telefonului și apucându-mă
disperarea că din ce înaintam creștea numărul de kilometri. Dar într-un final
am ajuns, mai devreme decât se anunța pe GPS.
Primul impact a
fost “Ce se întâmplă aici?”. Am găsit o clădire albă, ce semăna
cu o instituție și care se zărise cu vreo 5-6 km înainte. Dar de la acea
distanță mi se părea o fermă într-un lan de porumb. Am parcat și am cumpărat
bilete (5 lei pentru pensionari și 10 lei pentru adulți pentru fiecare obiectiv
în parte – respectiv muzeu, cetate). Am intrat în clădirea albă, cu tencuială
căzută, dar care adăpostea mii de ani de istorie. Am parcurs cam în 40 de
minute întreaga incintă, unde am descoperit multe obiecte aparținând
civilizațiilor grecești și celor romane ce au venit ulterior în aceste locuri,
dar și obiecte din cultura Hamangia, anexate acestei zone.
Tăcerea acestor
obiecte este descifrată de etichetele care spun câteva cuvinte despre ceea ce
reprezintă, dar și de hărțile foarte dese, atârnate de pereți, care exemplifică
diversele stadii ale săpăturilor și cercetătorilor care ne-au dezvăluit
secretele acestei așezări.
Poate un ghid ar fi dat glas acestei istorii
tumultoase, iar pietrele (multe monumente funerare, aparținând diverselor
personalități ale vremii respective) ar fi prins viață.
Cum intri, pe
peretele frontal este o hartă numită Dobrogea arheologică, pe care am
surprins-o și eu cu aparatul și o redau mai jos. Mi s-a părut fascinant să
descopăr așezările și mai ales cât de multe site-uri arheologice sunt pe
suprafața Dobrogei.
În stânga hărții
este redat următorul citat, prin care Strabon, în lucrarea Geografia, localizează
Cetatea la Malul Mării Negre:
“La
o depărtare de cinci sute de stadii de “Gura Sacră” a Istrului (Dunărea
de azi), mergând neîncetat de-a lungul țărmului mării, în așa fel ca să-l ai la
dreapta -, se află orășelul Istros (Histria de azi), colonie a milesienilor.
Vine apoi Tomis (Constanța de azi), altă cetate – tot mică -, la o depărtare de
două sute cinzeci de stadii de cealaltă. Apoi, la un interval de două sute
optzeci de stadii de la Tomis, ni se înfățișează orașul Callatis (Mangalia de
azi) care este o colonie a Heraclei.”
În continuare, descoperim o hartă ce ilustrează
Histria și Gurile Dunării. Într-o vitrină sunt mai multe lucrări intitulate
Histria.
În interiorul muzeului este o suprafață mai joasă,
ca nivel, ce adăpostește hărți și reprezentări ale interiorului cetății, precum
și harta Bazilicii episcopale, ce atestă forma de cult a așezării și rangul său
de episcopie.
Am descoperit și un cadran solar de măsurare a timpului.
Am descoperit și un Idol al fertilității și
fecundității, un bloc de piatră, cu un desen reliefat pe suprafața sa, dar
șlefuit de timp, astfel încât multe detalii s-au pierdut.
Statuiete, obiecte de ceramică antică, unelte de
lucru, obiecte de os (accesorii de păr, pieptene, etc.), amfore, morminte de
incinerație, toate așezate și etichetate frumos, vorbind tăcut despre istoria
noastră.
La ieșire din muzeu, în partea dreaptă se deschide
drumul către cetatea înăbușită de bălărie și arsă de soarele ce ne cam înmoaie
și pe noi.
Dăm o raita prin interiorul cetății, mai exact printre
zidurile rămase mărturie peste timp și constat că e mult mai întinsă decât cea
de la Adamclisi. Ce am văzut noi a fost doar o frântură din ce a fost cu mii de
ani în urmă.
Se pare că în stânga cetății ar fi fost și un drum ce ar fi dus către apă, lacul Sinoe, dar nu am mai avut timp să mergem și în acel loc, fiind târziu și trebuind să ne grăbim spre casă.
Ne-am întors pe drumul pietruit și am vizitat și o mică construcție ce este situată în spatele muzeului, dar care nu știu ce reprezintă, neavând o inscripție care să menționeze detalii despre ea.
Grăbiți am plecat spre casă, lăsând istoria prăfuită
și conservată de timp, greșind drumul de întoarcere, și luaând-o prin Corbu –
Săcele – Năvodari – Lumina – A4 – Agigea – Eforie.
Cu tot regretul că nu se face
o exploatare și o reprezentare mai activă și mai atractivă a acestor locuri
încărcate de istorie, vă recomand să mergeți totuși să vizitați locurile,
pentru că și pietrele vorbesc și ne atestă vechimea pe aceste meleaguri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu