vineri, 24 iunie 2016

Cetățile din Dobrogea

24.06.2016
Vineri, 19:30, Vaslui

Dobrogea mea

M-am născut, am copilărit și am trăit adolescența cu drumul spre maturitate la malul mării. Dacă primii 25 de ani s-au desfășurat lângă șoaptele mării, următorii 14 au început cu migrarea, agitația, căutarea a ceva.  Ce?  Nici eu nu știam. M-am îndepărtat ușor, ușor de aerul sărat și plăcut  al orașului natal și m-am aruncat în vâltoarea orașului de pe Dâmbovița. Praful, asfaltul încins, betoanele ce te împresoară din toate direcțiile mi-au copleșit trăirile, iar colbul s-a așternut peste amintiri. Revenirea acasă reprezenta o evadare binevenită. După 10 ani de capitală, cu job-uri peste job-uri, studii și relații interumane diverse, am părăsit și acest loc și m-am stabilit in orasul natal al sotului.  Locul câmpiei a fost  luat de dealuri. Graiul s-a schimbat și el, căpătând o culoare dulce moldovenească, cea din scrierile lui Creangă. Ei... astfel, distanța dintre mine și mare s-a mărit cu 6 ore sau 380 de km. Dar la început, nu era mașina și distanța se măsura în  8 ore cu teleguța păstorită de C.F.R., adică trenul.

Împreună cu soțul am măsurat țara în lung și-n lat, datorită meseriei sale, dar deși fiecare zonă are frumusețea sa, totuși, marea nu poate fi înlocuită de nimic.

De 5 ani, o dată sau de două ori pe an parcurgem cu mașina drumul către mare. Bineînțeles, în sezonul estival. Așa am reușit să descopăr și eu munții Dobrogei. Parcă după ce ai trecut granița cu bac-ul, de la I.C.Brătianu până la Constanța, orașele și locurile au altă culoare, altă textură, alt aspect.
Anul acesta mi-am propus să filmez pe drum, având cine să conducă mașina (până acum eram singurul șofer). Dar calitatea imaginii nu e atât de grozavă, însă se desprinde ideea. 

Iată și un un mic montaj, însoțit de acompanient muzical specific Dobrogei: de Toni Iordache -geamparalele lui Haidin si geamparalele de la Babadag, iar la final geamparaua dobrogeană:

Munții Hercinici, Măcin   (montaj video)

 Astfel am constatat cât de multe cetăți sunt pe plaiurile dobrogene. Regretul meu este că încă nu am găsit timpul necesar să le și vizitez, fiind mereu pe fugă. Totul este să îmi doresc cu adevărat și să programez excursii.

Pe traseul parcurs de noi am descoperit o grămadă de indicatoare către site-uri arheologice ale cetăților ce s-au întins pe aceste teritorii. 

Am dat un search” pe google și am descoperit următoarele:

Cetatea Capidava, este situată în orașul cu același nume, la jumătatea distanței dintre Cernavodă și Hârșova, pe teritoriul județului Constanța.


Cetatea Histria, situată tot pe raza județului Constanța și a cărei indicator l-am întâlnit pe traseul parcurs anual de noi.


Cetatea Ibida, de asemenea pe același traseu, în apropiere de localitatea Ciucurova.


Cetatea Carsium, este tot pe raza județului Constanța, mai exact în localitatea Hârșova.


Cetatea Callatis, este chiar acasă, la 30 km de Eforie, în orașul Mangalia.


Cetatea Troesmis, se regăsește de asemenea, pe traseul cuprins între I.C.Brătianu și Constanța.


Cetatea Arrubium, se află la 5 km de orașul Măcin, pe care îl tranzităm de fiecare dată.



Și mai sunt și alte vestigii, ce se întind pe teritoriul Dobrogei, până la Tulcea, dar pe care nu le-am întâlnit în drumurile mele de până acum.
Dacă mi-aș stabili un obiectiv, acela ar fi să vizitez, măcar căte una pe an din cele enumerate mai sus, dar nu depinde totul numai de mine.


Acum doi ani am vizitat monumentul triumfal Tropaeum Traiani, dar și cetatea cu același nume, din Adamclisi. Vestigiile rămase din ceea ce a fost cândva o cetate sunt astăzi năpădite de iarbă și uitare. Însă nu regret că am ajuns să le vizităm.


Foto, arhiva personală:






















Mai multe detalii despre Tropaeum Traiani:






Dobrogea este până la urmă  locul unei frumoase mixturi de graiuri, tradiții, etnii, ce s-au împletit de-a lungul istoriei și au învățat să conviețuiască și să supraviețuiască timpului.


Niciun comentariu: